Waarom je goede voornemens vaak niet volhoudt

goede voornemens

Het eind van het jaar is in zicht en de goede voornemens beginnen alweer als paddenstoelen uit de grond te schieten. Er zijn bepaalde dingen in je leven waar je niet tevreden over bent en 1 januari lijkt het magische moment om daar nu eens verandering in aan te brengen. Dit jaar gaat het je écht lukken, spreek je met jezelf af om eind januari/begin februari tot de conclusie te komen dat veel van deze goede voornemens alweer zijn gesneuveld.

Waarom is dat eigenlijk?

Als je een goed voornemen hebt, spreek je met jezelf af dat je het dit keer anders gaan DOEN. Je gaat dus ander gedrag laten zien om je goede voornemen vol te kunnen blijven houden. En toch lukt het je vaak niet.
Jij bent zelf degene die het grootste obstakel is. In die eerste paar weken ga je op wilskracht. Wilskracht is een van de 6 intellectuele functies die in jouw bewustzijn aanwezig is. Echter, je bewustzijn is maar verantwoordelijk voor ongeveer 5% van jouw gedrag. De overige 95% wordt gestuurd door jouw onderbewustzijn met al zijn automatische programma’s.

Het onbewuste stuurt ons gedrag en regelt ons leven. Ook al denk je dat je dit bewust doet. In feite wordt ons bewustzijn alleen maar op de hoogte gehouden van wat er zoal gaande is; echte invloed heeft het niet. Je begrijpt het al…veranderen is lastig. Na een tijdje komt je brein in opstand en gaat allerlei argumenten afvuren waarom je toch beter kunt stoppen nu, want…

Hoe worden we dan geprogrammeerd?

Als we worden geboren is ons brein open. We worden geprogrammeerd door o.a. onze omgeving. Dit gebeurt op 3 manieren:

  1. Verbale programmering: wat je hebt gehoord toen je jong was
  2. Modelleren: wat je hebt gezien toen je jong was
  3. Specifieke gebeurtenissen: wat je hebt meegemaakt toen je jong was.

Maar ook je eigen interpretatie speelt een rol. Stel je ben op zoek naar een andere baan, maar je wordt herhaaldelijk afgewezen. Het kan zo zijn dat je de situatie zelf in gaat kleuren door te denken dat je niet goed genoeg bent.

Goede voornemens wel volhouden

Om goede voornemens wel vol te houden, zul je je programmering moeten aanpassen, dan kun je makkelijker gedrag laten zien dat wel efficiënt en effectief is. Dit veranderen van je patronen heeft de nodige focus en discipline nodig. Het menselijk brein probeert onbewust zo zuinig mogelijk met energie om te gaan volgens onderzoekers van de Simon Fraser Universiteit. Ons brein is lui en streeft naar een minimaal energieverbruik. Ons brein leunt daarom zwaar op onbewuste en automatische processen in de oudere delen van onze hersenen (o.a. het reptielenbrein). Want die verbruiken minder energie omdat je dan niet hoeft na te denken, want nadenken kost energie.

Deze energie breng je vaak alleen maar op als de nood hoog genoeg is. Daarom kunnen sommige mensen op een dag a la minute stoppen met roken en anderen doen er maanden over. In veel gevallen kun je een goed voornemen wel even volhouden omdat je dan op je wilskracht gaat, maar als deze afneemt, nemen je patronen het weer over.

Tips om te beginnen

Op welke manier heb je de meeste kans je goede voornemens vol te houden:

* Begin op de eerste plaats met het beperken van het aantal goede voornemens.
* Visualiseer dagelijks hoe de situatie eruit ziet als je je gedrag hebt aangepast
* Maak een aantal affirmaties en herhaal deze dagelijks zo vaak je kunt
* Stel reminders in op je telefoon zodat je affirmaties oppoppen
* Probeer teleurstellingen om te buigen naar iets positiefs
* Zie iedere dag als een nieuw begin
* Kijk iedere dag hoe ver je al bent gekomen.
* Volhouden
* Volhouden
* en nog eens volhouden

Tot slot ben ik van mening dat iedere dag een goede dag is om te beginnen om (iets in) je leven te veranderen. Dus begin vandaag.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.