Hoe kan ik anders leren denken?

Ze zeggen wel eens: ‘Je kunt nooit groter worden dan de gedachten die je hebt’. Daarmee wordt bedoeld dat je gedachten je grootste beperking zijn. Je gedachten creëren dingen. Maar heb je dan gedachten die voor of tegen je werken? En in geval van het laatste…hoe kun je dan anders leren denken?

De afgelopen jaren heb ik heel veel tijd en geld besteed aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Als je nu aan mij vraagt wat daar het grootste voordeel van is, is dit dat ik veel meer rust in mijn hoofd ervaar. Ik was een overmatig denker, maar toen ik me ben gaan beseffen dat mijn gedachten ook daadwerkelijk dingen creëren, ben ik daar wat zorgvuldiger mee omgegaan

Dit ging bij mij echt niet van de ene op de andere dag overigens. Dit heb ik mezelf echt aan moeten leren. En dat kun jij ook. Je kunt je brein namelijk veranderen.

Neuroplasticiteit

Je kunt je brein namelijk zien als een soort van spier: hij wordt sterker als je hem vaker gebruikt. Neurologisch onderzoek van de afgelopen jaren heeft aangetoond dat het brein zich gedurende de levensduur ontwikkelt en aanpast. Bij geboorte heeft iedereen ongeveer een gelijk brein, maar gedurende het leven past het brein en haar ontwikkeling zich aan op basis van het leven en de ervaringen die we opdoen. Dit noemen we ‘neuroplasticiteit’. Je kunt dus ook anders leren denken.

Bij het leren ontstaan er nieuwe, kleine verbindingen. Hoe meer je jezelf uitdaagt om te leren, hoe meer hersencellen ontstaan. Het resultaat? Een gezonder, scherper verstand.

Alles wat we doen of niet meer doen is dus van impact op ons brein. Het brein past zich continu aan aan alles in ons dagelijks leven.
Nieuwe dingen ondernemen, nieuwe mensen ontmoeten et cetera zorgt ervoor dat je brein groter wordt. Daartegenover staat dat als je iedere dag, dag in dag uit hetzelfde doet, je brein kleiner zal worden. Ons brein reageert dus continu op de manier waarop we met de wereld omgaan. Hoe diverser en gecompliceerder onze interacties zijn, hoe meer neuro-verbindingen ons brein gaat maken.

Zintuigen

Onze vijf zintuigen zijn als het ware de poort waardoor ons brein interactie heeft met de buitenwereld. Autorijden in het begin langzaam. Dit komt omdat ons brein alert is en alles om ons heen analyseert op basis van hetgeen er door onze zintuigen binnenkomt tijdens de activiteit. Op deze manier worden er nieuwe verbindingen in het brein gelegd. Met behulp van herhaling worden langzaam automatisme gevormd. Automatische handelingen worden opgeslagen. Je brein gaat in de relax-stand en gaat op automatische piloot. Je kunt nu deze actie uitvoeren zonder er over na te denken.

Maar…als alles automatisch gaat, dan wordt het brein ook niet meer gestimuleerd. Om ons brein uit te dagen moeten we ervoor zorgen dat deze uit routine komt, anders blijf je vastzitten in patronen.
Het is dus ook goed om je brein eens wat vaker wakker te schudden door bijvoorbeeld een andere weg naar huis te nemen of je tanden te poetsen met je andere hand. Als jij aan de slag wilt met anders leren denken, is het goed om je brein ‘wakker’ te houden. Anders gaat het weer over op de automatische patronen.

Patroon

Een patroon vorm zich dus ook door continue herhaling. Eerst groeien er nieuwe verbindingen, dan worden deze verbindingen sterker en op den duur zijn deze verbindingen zo snel en sterk dat je na een tijdje hier niet eens meer over nadenkt en het gewoon doet. De actie wordt geautomatiseerd wat dus ook weer energiebesparing oplevert. Je brein is lui en altijd op zoek naar de makkelijkste weg. De actie is dus een gewoonte geworden. Niet alleen met gedragingen, maar ook met denken. Je denkt ook vaak zoals je altijd al dacht. Gewoonweg omdat dit een gewoonte is.

Waarom is het zo moeilijk op nieuwe gewoonte aan te leren?

Dit heeft alles te maken met hoe je brein is geprogrammeerd en hoe het nieuwe verbindingen maakt. De informatie in je brein volgt een bepaald pad. Hoe vaker we dit pad gebruiken, hoe steviger het wordt. Op deze manier reis de informatie sneller er makkelijker, het wordt ook snel de meest gebruikte snelweg.

Om een andere weg te kiezen moet je bewust je andere patronen overschrijven en dit vergt best veel cognitieve inspanning. Als de snelweg niet vaak meer wordt gebruikt, dan wordt het weer een kleine weg.

Dat is natuurlijk wel lastig want je bent nog steeds geneigd de ‘oude’ weg te kiezen. Je moet er dus mentaal voor kiezen om je automatische piloot te overschrijven en bewust te kiezen voor de andere richting. Eerder schreef ik al een blog over gewoontegedrag en hoe dit te veranderen.

Maar waarom doen we dit dan niet allemaal? Dit heeft te maken met het verschil in intrinsieke en excentrieke motivatie. Als het gelinkt is aan een intrinsieke motivatie (willen) dan gaat het vaak makkelijk, maar helaas is een gewoonte bijna altijd gelinkt aan een excentrieke motivator (moeten).

Wat te doen om anders te leren denken

Alles begint met bewustwording. Word je dus ook bewust van hoe je denkt. Houd bijvoorbeeld eens twee weken lang bij hoe jij denkt. Wat zijn triggers voor jou en welke snelweg neemt jouw brein dan? En vraag jezelf ook eens wat vaker af ‘ik denk het wel, maar is het ook zo?’

Vind je het nu interessant om meer te weten te komen over hoe jouw gedachten dingen creëren, vraag dan mijn gratis masterclass ‘creëren met behulp van de kwantumfysica‘ aan.

Kun je wel wat hulp gebruiken om meer rust in je hoofd te krijgen? Dan is mijn online training zeker geschikt voor jou.

 

automatische programma's, bewustzijn, conditioneringen, gedachten, gewoonte, gewoontegedrag, rust in je hoofd

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.