Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vitami96/public_html/anjazerrouk.nl/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 8

5 Inzichten voor het verkrijgen van een positief zelfbeeld

zelfbeeld

Veel mensen (de meesten eigenlijk) gaan onbewust door het leven. Zodra je ogen ’s ochtends opengaan, kickt er een automatisch patroon in. Je hebt waarschijnlijk aan dezelfde kant van het bed geslapen. Je bent opgestaan en je hebt vervolgens je bekende routine doorlopen met douchen, aankleden, eten, etc.  Je hebt waarschijnlijk dezelfde stijl kleding aan als altijd en je hebt vanmorgen ook ongeveer hetzelfde gegeten als gisteren en de dag ervoor. Vervolgens ga je via dezelfde weg naar je werk, om daar ongeveer hetzelfde werk te doen en dezelfde mensen tegen te komen.

Niet alleen heb je een bepaald ‘automatisch’ ochtendritueel, maar je hele dag bestaat vooral uit automatische gedrag. Je gedrag wordt gestuurd door je gevoelens, welke op hun beurt weer gestuurd worden door je gedachten. Maar wat stuurt je gedachten dan aan? Dat zijn je patronen. Ongeveer 95% van wat we doen komt uit het automatische gedrag dat ligt opgeslagen in je patronen. Hier schreef ik eerder al een blog over. Je patronen hangen nauw samen met je zelfbeeld.

Het zelfbeeld

Je zelfbeeld is hoe jij over jezelf denkt. Een zelfbeeld is een combinatie van ideeën, gedachten en overtuigingen die je over jezelf kunt hebt. Dit bepaalt vervolgens weer je handelen. Voel jij jezelf namelijk onzeker, zul jij niet zo snel op de voorgrond treden. Dit zelfbeeld is vooral op een onbewust niveau actief.

Je toekomst wordt dus als het ware bepaald door een mentale blauwdruk die we in ons onderbewustzijn hebben en dat bepaald weer waar wij denken thuis te horen en wat wij denken dat wel of niet mogelijk is. Vaak is dit alleen niet op waarheid gebaseerd.

Ons zelfbeeld creëert mentale afbeeldingen in ons hoofd en die worden door je onderbewustzijn geïnterpreteerd als doelen. Je onderbewustzijn gaat automatisch aan de slag om deze doelen de behalen. Verander je zelfbeeld en je verandert je persoonlijkheid en als jij je persoonlijkheid verandert, dan verander je dus ook je persoonlijke realiteit.

Positief denken

Persoonlijk ben ik dan ook geen voorstander van alleen het positief denken. Dit werkt namelijk bij de ene wel en de ander niet. En dit is ook te verklaren. Positief denken werkt namelijk alleen maar als het consistent is met jouw zelfbeeld. Positief denken werkt absoluut niet wanneer de positieve gedachte niet matcht met jouw zelfbeeld. Het werkt pas als jij jouw zelfbeeld hebt aangepast.

Jouw zelfbeeld is ontstaan door bepaalde ervaringen uit het verleden. Om even terug te komen op het ‘onzeker zijn’…wellicht ben jij vroeger in de klas een keer uitgelachen en heb jij als gevolg daarvan geïnterpreteerd dat je dom bent en voel jij je sindsdien onzeker. Jouw gedachten hebben geleid tot een bepaald beeld en je gedragingen hebben dit alleen maar verder versterkt. Een opmerking van een docent tegen een kind dat het ‘heel slecht is in…’ kan dus ook grote gevolgen hebben als het kind een dergelijke opmerking accepteert als waarheid.

Hoe verander jij je zelfbeeld?

Maar als jij nu een zelfbeeld hebt wat je niet helpt bij het bereiken van jouw doelen, hoe pas je dat dan aan?
Allereerst door je te verdiepen in hoe je onderbewustzijn en het mechanisme werkt. Een geweldig boek met betrekking tot dit onderwerp is  Pscycho Cybernetics van Dr. Maxwell Maltz. Ik zou het iedereen aanraden die bezig is met persoonlijke ontwikkeling. Een echte eye-opener.

Breng vervolgens in kaart wat het zelfbeeld is dat je zou willen hebben. Vervolgens mag jij gaan leren, oefenen en ervaren van nieuwe gewoonten m.b.t. denken en visualiseren.

Als je zelfbeeld is ontstaan door ervaringen, kun jij dus ook een ander zelfbeeld gaan creëren door ander soort ervaringen. Het mooie is dat het jouw brein niet uitmaakt of de ervaring écht is, of alleen maar in je gedachten is. Je brein weet het verschil niet. Een nieuwe ervaring visualiseren werkt dus ook erg goed.

Wanneer jij iets ervaart, gebeurt er namelijk iets in jouw zenuwstelsel en brein. Hier worden nieuwe neuroverbindingen aangelegd en opgeslagen in de grijze massa van jouw brein.

Bewustzijn en onderbewustzijn

Je brein en zenuwstelsel is een ‘goal striving mechanism’. Een soort van ingebouwd geleidesysteem dat voor je werkt als een succesmechanisme of tegen je werkt als een soort van faalmechanisme. Dat hangt namelijk af van hoe JIJ het bedient door de doelen die jij voor jezelf stelt. Doe je niets dan zal het je huidige onbewuste doelen (bijvoorbeeld onzeker zijn) blijven uitvoeren. Maar heb jij duidelijk in kaart wat jij wilt en hoe jij je wilt voelen en je gaat hier iedere dag mee aan de slag, dan kan het niet anders dan dat je daar resultaat van gaat zien in je realiteit.

Je voert je onderbewustzijn als het ware met data en informatie vanuit je bewustzijn door middel van gedachten, overtuigingen en interpretaties. Met je bewustzijn zet je een doel, maar het is je onderbewustzijn die nodig is om dat doel te behalen. Focus je dus ook met je bewustzijn op het einddoel en probeer dit van zoveel mogelijk hoeken te bekijken. Je onderbewustzijn gaat dan vervolgens aan de slag en zoekt door eerdere ervaringen, feiten et cetera en bindt ze samen om zo het antwoord te kunnen aanleveren. Blijf dus ook bij alles waar je tegenaan loopt in de vraag.

Het zoekt overigens niet alleen in jouw onderbewustzijn als fysiek in jouw brein, maar ook in het collectieve bewustzijn, maar daarover weer een andere blog.

Vijf inzichten voor een positief zelfbeeld

  1. Ontwikkel een gezond zelfbeeld. Een gebaseerd op feiten en niet gebaseerd op aannames en percepties.
  2. Werk bewust met het succesmechanisme. Hoe? Door te denken en ook echt te geloven in de oneindige mogelijkheden die jij hebt (én kunt bereiken).
  3. Gebruik je verbeeldingskracht om je gewenste doel voor je te zien (en te voelen) en oefen de acties die je zou nemen in je hoofd.
  4. Leer om je te ontspannen. Als jouw bewuste denken namelijk iets anders te doen heeft, geef je pas ruimte aan je onderbewustzijn om de antwoorden die je zoekt naar boven te laten komen.
  5. Volg zoveel mogelijk je hell yes momenten, mediteer, en probeer in iedere negatieve situatie te bekijken wat het voordeel zou kunnen zijn. Zie falen als iets goeds, want hierdoor kun je wel weer de richting bijstellen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen wat jij graag wilt? Vraag dan mijn gratis e-book ‘Hoe vind ik mijn missie’ aan.

automatische programma's, bewustzijn, conditioneringen, gewoonte, inzichten, onderbewustzijn, persoonlijke groei, zelfbeeld

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.